Archiwum 15 grudnia 2016


gru 15 2016 Wynajem aut to teraz topowy interes
Komentarze (0)

Wypożyczalnia samochodów: sukces na czterech kółkach

 

Uruchomienie wypożyczalni samochodów jest świetne. Jednak wydatek już się zwraca, bo za kierownicą pożyczonego auta najczęściej siadają turyści, którzy podczas urlopu nie oszczędzają Wynajem aut Olsztyn .

 

Wypożyczalnia samochodów obecne w swym świecie ciągle biznes mało atrakcyjny. Wśród rodaków pokutuje mit, że na wypożyczenie auta stać tylko najbogatszych, a żeby uruchomić taką działalność, potrzebne są olbrzymie nakłady, jakie potrafią się zupełnie nie zwrócić. Tymczasem Polska to rynek z długim potencjałem.

 

Prowadzenie wypożyczalni samochodów rozpoczęło się opłacać, gdy Polska podeszłam do Grupie Europejskiej, a granice zostały otwarte. Dzięki temu znany kraj zaczęło odwiedzać jeszcze dobrze turystów, i to dziś oni są drinku z motorów napędowych tego sklepu.

– Konkurencja na rodzimym rynku jest faktycznie duża. Stoi na nim niemało dużych międzynarodowych firm, m.in. Avis Rent a Car, Herz czy Europcar, natomiast nie brakuje i mniejszych wypożyczalni o zasięgu lokalnym – mówi Katarzyna Dobrzyńska, dyrektor ds. marketingu i PR w korporacji Avis. – Wystarczy jednak spojrzeć chociażby na jakość w Niemczech by stwierdzić, że na rodzimym rynku można również dużo zdziałać. Na 80 mln ludzi Avis Niemcy posiada flotę ponad 15 tys. samochodów. W Polsce, przy ok. 40 mln ludzi, Avis dysponuje flotą 1,5 tys. pojazdów oraz jest toż najważniejsza w Polsce flota w wynajmie średnioterminowym, więc od 1 do 12 miesięcy.

 

Auto dla gościa

 

Uruchomienie wypożyczalni samochodów rozpoczęło się opłacać w sezonie przystąpienia Polski do Grup Europejskiej i otwarcia granic dla ludzi innych krajów Wspólnoty. Dzięki temu polski świat zaczęło odwiedzać coraz więcej turystów, zaś to teraz turystyka jest pewnym z silników napędowych tego sklepu. Pozytywny wpływ na branżę pamiętało też wejście do Nasz tanich linii lotniczych.

 

Drugim filarem, na którym swoją rolę opierają wypożyczalnie samochodów, są klienci biznesowi. Firmy wypożyczają pojazdy dla naszych gości, lecz także dla gości, którzy wykonują zyski w tamtym mieście. Koszty wynajęcia auta są prostsze niż np. koszty pracowniczych taksówek. Oprócz wynajmu krótkoterminowego, popularny wśród marek stanowi i tzw. wynajem średniookresowy, który stoi kilka miesięcy Wypożyczalnia samochodów Olsztyn . Korzystają z niego firmy, które w krótkim okresie muszą dokonać flotę samochodów daną do obsługi konkretnego programu w właściwym terminie. Dzięki temuż nie muszą ponosić dużych kosztów zakupu nowych samochodów natomiast nie muszą prowadzić ich, kiedy projekt zostanie już zrealizowany.

 

Jednak najważniejsi są tzw. klienci assistance, czy firmy ubezpieczeniowe, które wynajmują auta jako pojazdy zastępcze dla własnych podopiecznych.

– O ile w przypadku klientów turystycznych popyt istnieje w szerokiej sile sezonowy, więc na rynku aut zastępczych (assistance), pomimo nieznacznych wahań, prowadzący wypożyczalnię może mieć na w granicę stały poziom zleceń – mówi Łukasz Mozolewski, specjalista ds. sieci wynajmu krótkoterminowego Global Rent a Car. – Jednak zgodność z operatorami assistance łatwiej jest nawiązać ważnym plus silnym wypożyczalniom. Zatem warto rozważyć dołączenie do budowie franczyzowej, bo wtedy przynosi nie tylko wstęp do floty pojazdów, ale przede wszystkim były napływ zleceń typu assistance.

 

Samochód z lotniska

 

Wypożyczalnie samochodów najczęściej wykonują w stronach lotnisk lub dworców kolejowych, tylko na wynajmie samochodów można korzystać nawet w centrach mających kilka niż 100 tys. mieszkańców, bo konkurencja w takich pomieszczeniach jest więcej mniejsza. Gra tymże w mniejszych miastach łatwiej znaleźć miejsce na parking, który powinien spotykać się w normalnym sąsiedztwie biura.

 

– Parking powinien stanowić ogrodzony i kontrolowany. Warto też nawiązać zgodność z myjnią, bo standardem jest, by przed każdym wydaniem pojazd został umyty – tłumaczy Łukasz Mozolewski.

 

Ilość i stan zróżnicowania floty podyktowane są przede wszystkim popytem na pewne pojazdy, natomiast ten zależy od środki polskiego rynku. Kompletując flotę trzeba też wziąć pod opiekę grupę docelową, do jakiej skierowane będą swoje usługi. Klienci instytucjonalni oraz turyści poszukują samochodów cięższych i bardziej reprezentacyjnych, takich jak np. Ford Mondeo, czy Toyota Avensis. Wśród klientów swoich największą renomą cieszą się auta z klasy ekonomicznej – Toyota Yaris i Opel Corsa.

 

– Rozpoczynając działalność warto wyposażyć się najpierw w poszczególny, dwa samochody z wszelkiego popularnego segmentu, a flotę rozbudowywać dopiero w terminie, kiedy poznamy rynek i dowiemy się, na które auta w bliskim regionie istnieje najpełniejsze zapotrzebowanie – wyjaśnia Łukasz Mozolewski. – W prawdziwszej jakości są osoby prowadzące franczyzowe wypożyczalnie samochodów, gdyż mogą brać z kompetencji i uczucia franczyzodawcy, mają i ułatwiony dojazd do floty pojazdów. Dzięki temu zamiast martwić się o finansowanie kolejnych zakupów, franczyzobiorca może skoncentrować się na pozyskiwaniu klientów.

 

Kosztowny interes

 

Najpoważniejszym problemem, z jakim muszą zmierzyć się przyszli właściciele wypożyczalni samochodów, są koszty stworzenia, a później utrzymania floty. Pojazdy można zakupić na dług, zachować w leasing, lub skorzystać z kolekcji wynajmu długoterminowego. Choć koszty kredytowania lub leasingu przygotowują się mniejsze od wynajmu długoterminowego, to a trzeba do nich doliczyć również wydatki na serwisowanie, przeglądy, zmiany i trzymanie ogumienia. Popularniejszym i elegantszym wyjściem jest wynajem długoterminowy, bo wszystkim cieszy się firma zarządzająca flotą.

– Jeśli zależymy otworzyć wypożyczalnię, która posiada w prywatnej możliwości 20 samochodów, więc na sfinansowanie ich zakupu potrzeba nam co chwila 1 mln zł. Dlatego ogólnopolską sieć są Wypożyczalnia samochodów Olsztyn w bycie pracować tylko firmy mające dużym kapitałem lub zdolnością kredytową – mówi Łukasz Mozolewski.

 

Sporo kosztuje i utrzymanie floty. Im różniejsze i wspanialsze pojazdy przechodzimy w naszej możliwości, tym szersze są koszty ich życia, ale i można na nich bardzo zarobić.

– O ile utrzymywanie małych nowych aut nie przekracza kwoty 1,5 tys. zł miesięcznie za sztukę, obecne w przypadku pojazdów prestiżowych ilość ta sięga kilku tys. zł – wyjaśnia Mozolewski.

 

Podliczając koszty prowadzenia wypożyczalni samochodów trzeba też uwzględnić: czynsz za wynajem biura, wynagrodzenia dla ludzi, prowadzenie działań reklamowych, lub same koszty podstawiania aut do klientów. Średnie miesięczne koszty zależą więc w szerokiej dawce od liczbie posiadanej floty także od pierwszej obsługiwanych zleceń.

 

Biznes na doczepkę

 

Opowiadając o prowadzeniu wypożyczalni aut nie należy zapominać o przyczepach. Nie każdy jest właścicielem busa lub kombi, a przyczepa pozwala przewieźć prawie wszystko – materiały budowlane, meble w trakcie przeprowadzki, czy dopiero co zakupioną lodówkę. Stacje paliw Orlen i Statoil zajmują się wypożyczaniem seryjnie produkowanych przyczep, ale wybór jest mocno delikatny. Klienci mający ogromniejsze oczekiwania mają z różnych czynników. Drinkom spośród nich jest firma Ta-No, założona 15 lat temu przez Tadeusza Nockoskiego, budząca się wypożyczaniem, naprawą, produkcją i przyczep oraz zabudową aut.

 

– W polskiej firmie można pożyczyć blisko sto przyczep w 30 rodzajach. Użytkownicy posiadają szczególne wymagania dotyczące parametrów, takich jak: długość, wysokość, rozstaw osi, ładowność, specjalne mocowania, i nawet kolor. Jeśli żadna przyczepa nie spełnia kryteriów, sami przedstawiamy ją pod rozmiar i nadajemy homologację, jeśli klient sobie tego życzy. Indywidualne zamówienie działamy od samego dnia do półtora miesiąca. Wiemy, że kupujący nie zawsze używają sprzętu zgodnie z przeznaczeniem i dystrybuują na dowód cięższy ładunek niż powinni, dlatego instalujemy dodatkowe wzmocnienia konstrukcji – mówi Jakub Nockoski, dyrektor marketingu Ta-No i zarazem syn właściciela.

 

Oprócz przyczep, firma świadczy także specjalne pasy oraz kliny mocujące. Koszt pożyczenia dwukołowego pojazdu na samą dzień waha się od 30 do 220 zł. Przy okresie większym niż cztery dni cena podlega negocjacji. Każda z przyczep jest obowiązkowe ubezpieczenie OC, którego roczny koszt wynosi 30-100 zł. Zniżki można kupić dzięki prowadzeniu floty przyczep – tak toż jak jest toż w sukcesie samochodów. Klient podpisuje ponadto stosowną umowę, w której zobowiązuje się do wyrównania kosztów ewentualnych szkód. Droższe przyczepy mają wmontowany GPS, dzięki któremu właściciel może zobaczyć, gdzie otrzymuje się jego sprzęt. Ta-No od kilku lat nawiązuje zgodę z kolegami z pozostałych strony Nasz – z Gdyni, Katowic, Poznania, Łodzi, Lubonia.

– Biznes opłaca się nie wyłącznie w długich miastach, dobra pozycja to jeszcze okolica ruchliwej drogi, dlatego mój problem wydobywa się przy ulicy Warszawa-Katowice. Ważny jest pełny plac na sprzęt, nie potrzeba specjalnych zabudowań. Seryjna produkcja przyczep bagażowych pod nazwą Krafter, którą włożyliśmy w tymże roku, sprawiła że postanowili się na poszukiwanie partnerów, którzy poprowadzą wypożyczalnię i zostaną dilerami realizowanego przez nas sprzętu. Przedsiębiorcy, którzy podpiszą z nami umowę, będą potrafili zainteresować się sprzedażą oraz wypożyczeniem przyczep Krafter na gruncie całego świata – mówi Jakub Nockoski.

 

Taki biznes można mówić jako dodatkową usługę w ramach już będącej firmy. Wystarczy teren, gdzie będzie był sprzęt – na dowód stacja benzynowa, zakład blacharski lub wulkanizacja. Idealnym polem do robienia sklepu jest sąsiedztwo ruchliwej drogi przy wylocie z popularniejszego miasta.